Tomeu Ferrer - 10/03/25
L’alcalde conservador de Badalona, Xavier Garcia Albiol, té un nou problema judicial. Un jutge de la ciutat l’investiga per desvelar en el ple municipal dades mèdiques d’un sensesostre que va morir després de ser atès per l’Hospital Municipal de Badalona, segons publica El Diario.es En un aute el magistrat considera que hi ha “indicis clars” de la comissió d’un delicte de descobriment i revelació de secrets.
Els fets objecte d’investigació van passar l'1 de juliol passat. Després de ser qüestionat per entitats veïnals sobre la falta d'atenció al sense sostre, Albiol va replicar en el ple municipal: “Com va anar a l'Hospital de Badalona, tinc aquí, no el comunicat, perquè això és privat, però sí el perquè va morir aquesta persona, i el llegiré textualment. M'ho han enviat des de l'Hospital, eh”, va dir.
Penes possibles de fins 4 anys de presó i inhabilitació de 12 anys
Immediatament, Albiol va difondre part dels símptomes, el diagnòstic, les proves i el tractament mèdic a què va ser sotmès el sensesostre a l'Hospital de Badalona. “Si vostè creu que estic violant la seva privadesa, em denuncia”, va afirmar l'alcalde a la líder de Guanyem Badalona, Dolors Sabater, que havia alçat la veu al plenari denunciant la invasió de la intimitat del mort. L'exalcaldessa ho va denunciar i ara un jutge ha obert una investigació al polític del PP, afirma el diari digital.
Segons un comunicat de Guanyem Badalona, Xavier Garcia Albiol s’enfronta a penes de presó d’entre 4 anys i 3 mesos a 5 anys i a la inhabilitació per exercir càrrecs públics d’entre 6 i 12 anys, en cas de ser condemnat. Aquesta inhabilitació significaria el final de la seva carrera política.
En la resolució inicial sobre el cas, el magistrat de Badalona constata que la lectura parcial del dictamen mèdic del sensesostre que Albiol va perpetrar al ple “inclou dades especialment sensibles”. La filtració de les dades sanitàries del difunt, aprofundeix el jutge, “afecta clarament el dret a la intimitat dels familiars del mort”. El ple es va retransmetre en directe.
A l’Acte d’Incoació, el jutge instructor conclou que hi ha indicis clars de la comissió d'un delicte de descobriment i revelació de secrets, tal com preveuen els articles 197 i 198 del Codi Penal. El magistrat va practicar actuacions prèvies sota secret per protegir la investigació i evitar la destrucció de proves, i considera necessari mantenir la reserva de les diligències fins a l’obertura del judici oral, diu Guanyem.
En una piulada a la xarxa X, Albiol afirmava: “Tengo aquí, no el parte, porque eso es privado, pero sí el porqué murió esta persona, y se lo voy a leer textualmente, me lo han enviado desde el Hospital, eh”.
El partit polític de l’esquerra sobiranista de Badalona afegeix: A més de la revelació de secrets, el cas de Virginijus – nom amb el qual era conegut el sensesostre- evidencia una manca de protocols institucionals en la gestió de persones sense llar per part de l’Ajuntament de Badalona i BSA. Tot i que Virginijus va morir el 9 de juny de 2024, cap institució municipal ha comunicat la seva mort a la família ni a les autoritats lituanes. Va ser Dolors Sabater, regidora de l’oposició qui va contactar amb les autoritats lituanes per informar-los dels fets.
La mort de Virginijus va provocar les crítiques al govern d’Albiol per part d’entitats socials i veïnals, que denuncien des de fa mesos el tancament de l’alberg municipal per a persones sense llar a Badalona, conegut com a Can Bofi Vell. Una representant d’aquestes entitats i els grups de l’oposició van criticar durant el ple les polítiques del PP respecte a les persones pobres i sense sostre.
La tensió va anar en augment, fins al punt que Albiol va prendre la paraula i va titllar de mesquinesa la vinculació entre la mort del sensesostre i la manca d'atenció mèdica que havia realitzat la representant de l'entitat social en la seva intervenció.
L'alcalde també va impedir l'intent d'un regidor d'ERC que el secretari municipal es pronunciés sobre la legalitat de revelar dades mèdiques al ple i va afegir que el consistori buscava un nou espai que serveixi d'alberg “temporal” per a persones sense llar assegura El Diario.es. Fins al moment no ha fet res.
L’alcalde Albiol és un veterà pel que fa a les causes judicials. Aquest és el quart procés judicial en què es veu immers Albiol. Dels tres anteriors n'ha sortit absolt. Va ser exculpat el 2013 del cas dels pamflets xenòfobs, i, més recentment, de l'acusació de sacsejar una assessora del PSC de Badalona i d'instal·lar sense permís dues antenes de telefonia a terrenys municipals.
El cas també ha activat actuacions per part de l’Oficina d’Igualtat de Tracte i No Discriminació de la Generalitat de Catalunya, que ha traslladat el cas al síndic de greuges de Catalunya, així com per part de l’Autoritat Catalana de Protecció de Dades (APDCAT) i l’Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD), que han iniciat investigacions i requerit informació tant a l’Ajuntament de Badalona com a l’Hospital Municipal de Badalona.
04/03/25
L’Ajuntament de Badalona anuncia la licitació de les obres de millora de la piscina Mireia Belmonte que costaran poc més d’un milió d’euros i duraran set mesos.