TEATRE I MÚSICA


Música afroamericana amb ànima mediterrània i badalonina


El segell discogràfic badaloní Mediterrànima Records recupera l’autenticitat de les discogràfiques nord-americanes dels anys seixanta


marius-alfambra-mediterranima-badalona
 Màrius Alfambra, fundador de Mediterrànima / Augusto Magaña


Augusto Magaña - 03/10/18         

twitter share   facebook share

La música afroamericana s'ha nodrit sempre de la fusió de diversos estils, del mestissatge de diferents cultures: els cants dels esclaus negres del sud dels Estats Units van crear el blues quan es van fusionar amb la música escocesa i irlandesa dels seus amos i el 'R&B 'va sorgir com una barreja d'estils, entre els quals es trobava música' blanca 'com el country i el' rockabilly '.

 

Des dels seus orígens, la música negra ha anat evolucionant en aquest sentit, buscant més ritmes i sons amb els quals barrejar-se. Avui en dia, ritmes com el 'soul', el 'funk' i el 'hip hop' han sobrepassat les fronteres nord-americanes i segueixen innovant-se. El segell discogràfic Mediterrànima ha volgut fer des de Badalona la seva aportació al creixement d'aquests estils musicals afroamericans, dotant-los d'un toc mediterrani.

 

De les 'jam sessions' al segell discogràfic

 

Mediterrànima Récords és una iniciativa del músic i productor badaloní Màrius Alfambra, que va sorgir arran d'un projecte de 'jam sessions' o sessions d'improvisació que organitzava juntament amb el col·lectiu Generació del Ritme a diversos centres cívics de la ciutat. Alfambra destaca que aquestes trobades d'artistes va servir com 'un primer altaveu a l'hora de crear una escena musical badalonina' i per descobrir que hi havia un públic a la ciutat interessat en la música afroamericana. 'El fet de veure que hi havia una escena musical rica i que hi havia cantants, va ser una motivació per d'alguna manera tenir els seus propis discursos', explica el fundador del segell.

 

A les 'jam sessions' hi havia una 'banda base', que era la que coordinava la sessió, i anaven pujant cantants i artistes de la ciutat a l'escenari. Imitant el funcionament de les discogràfiques emblemàtiques de la música negra, com Motown i Stax Records, que tenien totes una mateixa banda que treballava amb els diversos artistes de la productora, Alfambra va decidir unir els músics que participaven en aquestes sessions d'improvisació per a crear una discogràfica independent. 'Una de les característiques del segell que vam plantejar era que el segell treballés amb un equip de músics que gravés per aquests artistes. Reprodueix una mica el sistema de treball de Motown o Stax. Això fa que tingui un punt genuí, perquè aconsegueixes un so determinat', assenyala.

 

Així va ser com va néixer el primer treball de Mediterrànima: 'Strictly Soul 45's', publicat el 2015. 'Són sis temes amb sis cantants diferents que tots són de la ciutat i tots ells van participar de les 'jam' i formen part d'aquesta escena local', recorda Alfambra. Els artistes que participen en el disc són Laura Espejo, David Ros, Xesco Arnal, Esmeralda Colette, Chen Jiménez i Anna Thefish i es va gravar als estudis Capicorla de Badalona. 'Va ser el tret de sortida, de dir: som Mediterrànima, treballem en l'àmbit local amb músics locals i venim a projectar aquestes veus també de cantants de la ciutat', assenyala Alfambra.

 

Però ràpidament, l'escena musical de Badalona es va quedar petita per aquest col·lectiu d'artistes.

 

Créixer més enllà de Badalona

 

Les coses van començar a canviar fa més o menys tres anys, quan va desaparèixer el projecte de 'jam sessions'. Arran d'aquest fet, com explica Alfambra, la ciutat va començar a fer-se petita per al segell discogràfic, ja que 'aquest espai de moviment en l'àmbit local ja no el teníem i de manera natura vam haver d'obrir-nos i buscar altres escenaris'. Va ser així com Mediterrànima va començar a treballar amb l'estudi de gravació barceloní La Panchita Records, un estudi especialitzat amb reggae i en el que Alfambra col·labora de manera periòdica.

 

En aquest estudi van gravar el segon disc del segell, 'Aires Nuevos', del cantant badaloní Chen Jiménez. Alfambra explica que van escollir La Panchita per enregistrar els treballs del segell, ja que fan servir 'amb mètodes dels anys seixanta com gravar amb cinta', que fan que el so de Mediterrànima s'apropi al dels clàssics del soul i el blues. 'Són sistemes de gravació que avui en dia no es fan servir tant, però que nosaltres aspirem a fer servir per obtenir aquest so més característic. Anem combinant els mètodes analògics amb els digitals per aconseguir un so potser més modern però que mantingui aquesta essència analògica i d'un so més cru', explica Alfambra.

 

Des de llavors, han gravat diversos singles sota el segell de Mediterrànima, així com l'àlbum del raper Pinan 450f, 'Vida', que el van publicar al maig d'aquest any. A més, ja es troben preparant el disc d'Anna Thefish, que sortirà aquesta tardor.

 

L'ardu treball de produir un disc

 

Tots els treballs de Mediterrànima es treballen amb els artistes des del primer moment, el de la composició. Alfambra explica que ell intenta acompanyar als artistes en el moment de compondre els temes que formaran els àlbums, perquè després entrin els músics de sessió només a gravar les seves parts, tot i que algunes vegades els músics de la banda també han participat en el procés de composició.

 

El fundador del segell assenyala que ha volgut centrar tots els seus esforços en fer una bona producció musical i per això mateix Mediterrànima no se n'encarrega de la gestió dels artistes ni de la distribució del producte. 'Nosaltres fem, composició, gravació i postproducció, fins que el disc surt a les plataformes. Però a partir d'aquí és l'artista que ha de tenir el seu equip de management. Que tant de bo aquest espai puguem abastar-ho, però hem de ser realistes també', assegura.

 

Ara mateix, Alfambra porta el segell gairebé sol per ell mateix, tot i que té persones al seu voltant que no estan implicades al 100% amb el projecte, però a qui ell delega tasques com la distribució digital, la mescla i el 'mastering'. L'objectiu final és poder fer que els artistes actuïn en directe, perquè 'avui en dia discos no se'n venen, a no ser que tinguis tota una campanya de promoció i d'estar present als mitjans'. 'Treballem amb els recursos que tenim a l'abast i intentem fer-ho el millor possible, que els treballs siguin de qualitat i en la mesura que puguem també portar-ho al directe', ressalta.


 

Poca infraestructura per crear una escena musical badalonina

 

jam-soul-badalona
‘Jam session’ amb la banda de Mediterrànima Foto / Mediterrànima Records 

 

Alfambra explica que ara mateix la idea de promoure l'escena musical de la ciutat ja no és una prioritat de Mediterrànima, com sí que ho era al principi. 'Les mancances en l'àmbit d'infraestructures culturals de la ciutat ens van obligar a obrir-nos, perquè si no ens estaríem limitant i realment aspirem a seguir treballant i seguir produint. Tot i que també estem atents a nous cantants que van sortint', explica.

 

Aquesta manca d'espais que explica Alfambra s'agreuja, sobretot, tenint en compte que la música afroamericana és un gènere de consum minoritari a Catalunya. 'És interessant que hi hagi una alternativa als gèneres musicals amb més suport social', assenyala el fundador de Mediterrànima.

 

És per aquest motiu que, tot i les dificultats, el segell continuarà amb el seu objectiu de portar a la societat catalana tot el llegat de la música negra, però sempre amb l'autenticitat que els hi aporta la fusió amb els sons i estils mediterranis, que, com explica Alfambra, es veuen reflectits sobretot a la llengua en què es canta. 'És el mitjà a través del qual podem dir que hi ha un matís mediterrani, perquè la música negra l'escoltem sobretot amb anglès. A poc a poc anirem introduint matisos d'influències mediterrànies més en l'àmbit musical', assegura.

ACTUALITAT

16/10/18

irsicaixa-sida-vih-medula-trasplantament

Investigadors de l’IrsiCaixa troben un possible tractament per erradicar el VIH

L'institut de recerca amb seu a Can Ruti ha participat en un estudi que revela factors del trasplantament de cèl·lules mare que podrien tornar indetectable el virus de la sida
Llegir l'article complet
MOBILITAT

16/10/18

passeig-maritim-pacificacio-cotxes

Els cotxes podran tornar a la platja fins que comencin les obres d'un nou passeig

El govern posa sobre la taula un projecte d'urbanització amb calendari d'obres; provisionalment, els vehicles podran tornar a estacionar, però només de 20 a 8h, de moment
Llegir l'article complet
ACTUALITAT

15/10/18

placa-roja-sant-roc-badalona-tharrats-fornells-pla-papallona

Finalitzen les obres de restauració de la plaça Roja de Sant Roc

Aquest 13 d'octubre s'ha reinaugurat la plaça després de gairebé deu mesos de reformes profundes. L'indret té un gran valor patrimonial per la presència de les obres de Tharrats i Fornells-Pla
Llegir l'article complet
ACTUALITAT

15/10/18

camio-incendi-badalona-llefia

Incendiat un camió d'escombraries a Llefià

La circulació es va haver de tallar durant una estona, mentre les autoritats apagaven les flames i retiraven el vehicle
Llegir l'article complet