Silvia Rodríguez Gómez - 15/01/19
D’aquí a poques setmanes moltes famílies de Badalona començaran a fer-se un calendari atapeït de visites a les diferents escoles en les quals els seus infants acabaran escolaritzats durant anys. Algunes aconseguiran entrar en primera opció a l’escola que han triat. D’altres, moltes d’altres, hauran de començar un calvari fins que sàpiguen a quin centre han estat assignades.
En el passat període de matriculació, la falta de planificació crònica del Departament d’Ensenyament va avocar a la total improvisació a una setantena d’infants que havien triat l’escola pública en primera opció i que quedaven fora després del sorteig. Finalment, i després de la pressió de les famílies, les quals no volien acabar escolaritzant els seus infants a l’escola concertada, l’Administració va recórrer a la implantació de bolets (línies addicionals on no estan previstes) a escoles on els recursos ja són escassos. Ara, gairebé un any després, la comunitat educativa està convençuda que enguany la situació no distarà gaire perquè la falta d’adequació entre oferta i demanda és ja un problema crònic degut al dèficit estructural de centres públics a vàries zones escolars de Badalona, sobretot a les zones escolars 4 i 6 en el cas de Primària, i a tota la ciutat en el cas de l’ESO.
Per donar resposta a aquestes inquietuds, analitzar les dades de que es disposa i fer un diagnosi de la situació actual i futura, la Federació d’Associacions de Mares i Pares d’Alumnes i d’Associacions de Famílies de Centres Públics de Badalona (FAMPAS), junt amb la Federació d’Associacions de Mares i Pares de Catalunya (FaPac) han organitzat la jornada ‘Construïm futur’, una trobada que es celebrarà el proper 19 de gener pel matí a l’escola Llibertat i en la que participaran diferents agents de la comunitat educativa tant de la ciutat com d’altres localitats.
Pel que fa a Primària, i segons es pot observar a les infografies que acompanyen aquest dossier especial (a les pàgines 8 i 9), i que han estat realitzades per FAMPAS amb dades que s’han recopilat a cada centre, a Badalona hi ha durant aquest curs 2.296 places ocupades pels alumnes de P3, només el 52,66% de les quals són d’escoles públiques. Segons les zones, el percentatge de famílies que van matricular-se a la pública dista molt del percentatge d’oferta pública existent, com a la zona 6 (Canyadó/Casagemes), on el 72,46% de les famílies va optar per la pública i només hi havia oferta per a un 60% de l’alumnat. El total de grups on van incrementar-se les ràtios va ser de 62, i en total van fer-se 19 grups addicionals.
A Secundària, per al curs 2018-2019, el 52,11% de les 2.493 places ofertades eren per a instituts públics. I encara que la matriculació a aquests centres va suposar el 51,32% del total, fins a 22 grups han vist incrementades les ràtios i es van haver de fer nou bolets. Les previsions ja indiquen que per al curs 2019-2020, hi haurà manca de places per accedir a instituts públics, ja que la xifra d'alumnes matriculats a 6è és de 1388 i les places són 1299, segons indica FAMPAS.
A banda d’això, la cronificació d’instal·lacions provisionals és un altre tema que preocupa i molt a la comunitat educativa de Badalona. Les escoles Ventós Mir, Badalona Port, Montigalà o l’Institut La Riera són alguns exemples. Des de FAMPAS creuen que una solució seria la elaboració d'un Pla Educatiu de Ciutat que abordi les diferents problemàtiques: manca de places, construccions, equitat i equilibri territorial, que incorpori el lleure educatiu. “Que a través del treball conjunt entre administracions i comunitat educativa ens permeti iniciar una veritable transformació educativa a Badalona”, sostenen.
De moment, ni la Oficina d’Escolarització de Badalona ni el Departament d’Ensenyament de la Generalitat tenen tancades les places que s’oferiran a Badalona per al proper curs. Segons ens han referit en trucada telefònica estan “treballant intensament” per oferir una oferta adequada a la demanda de les famílies i fins al febrer no disposaran d’aquesta informació.
Us deixem en aquest enllaç un PDF amb les infografies sobre el mapa d'escolarització que ha realitzat Rita Martín Monés
02/12/24
Les pancartes d’autobombo d’Albiol, l’inici d’un culte a la personalitat ‘a la badalonina’?