EMPRESES


L'helicòpter del Servei Català de Trànsit vola des de Badalona


Una branca de la companyia Audax, amb seu a Badalona, és l'empresa adjudicatària del servei, que s'ha reprès aquest gener; la nova tecnologia incorporada fa la funció de radar per tram des de l'aire


helicopter-transit
 Imatge d'arxiu de l'helicòpter de Trànsit / Foto: Generalitat


Javier Torres - 17/01/19         

twitter share   facebook share

Un dels elements més importants del Servei Català de Trànsit pel control de les carreteres de tot Catalunya és l'helicòpter, una funció que havia estat interrompuda des de 2017 per problemes administratius i que s'ha de reprendre aquest mes de gener. I ho farà sota la gestió d'una empresa amb seu a Badalona: Audax Helicòpters, una filial de la badalonina companyia energètica amb el mateix nom.

 

Després de mesos d'anades i tornades, derivat del litigi presentat per l'altre candidat en la licitació del servei, que finalment ha quedat desestimat, Audax s'ha fet amb l'adjudicació d'aquesta prestació de la Generalitat, que suposa un contracte de prop de 2 milions d'euros. Un cost molt elevat a causa de la inversió que suposa la tecnologia que requereix el servei.

 

El propi helicòpter ha de ser un model biturbina, és a dir, amb dos motors, ja que la normativa no permet a un aparell d'un sol motor sobrevolar nuclis urbans, per precaució. A això se li ha de sumar la tecnologia que el vehicle incorpora per captar imatges, fer fotografies i calcular velocitats, quelcom que permet, no només controlar, sinó també sancionar. De fet, aquesta nova licitació afegeix un aparell que funciona gràcies a un cinemòmetre, un sistema que fa una funció similar a la d'un radar per tram.

 

'Utilitza la planimetria de la via i la geoposició per a calcular, en estàtic o en dinàmic, la velocitat fent dues fotos en dos punts diferents, com un radar per tram', explica el CEO d'Audax Helicòpters, José Elías. Només aquest cinemòmetre, afirma Elías, supera el mig milió d'euros. A banda, s'ha d'afegir el manteniment dels aparells, el propi cost dels helicòpters i els honoraris dels pilots.

 

Aquesta nova tecnologia substitueix la que hi havia fins ara, basada en un làser, com els radars convencionals, més costós. 'És un nou sistema sense les limitacions del Pegasus de la DGT, per exemple, que funciona amb làser i només es pot aplicar a un model de càmera en concret. Aquest aparell no depèn de la càmera, i no fa falta canviar el làser cada x fotografies', destaca el responsable de gestió del Servei Català de Trànsit, Jean Peña. Així doncs, requereix un manteniment menys dens i podrà aplicar-se en més càmeres i dispositius. 'És una aposta de futur', diu el portaveu.

 

L'aeronau podrà realitzar les quatre grans tasques que tenen els ocells de ferro en el SCT. D'una banda, la inspecció viària de la xarxa per a revisar canvis produïts per obres o tasques; la vigilància de trànsit juntament amb Mossos, sobretot conductes molt greus que posen en risc la circulació general. “L'avantatge de vigilar des de l'helicòpter és que tens un camp de visió de dos quilòmetres quadrats, no hi ha una altra forma d'obtenir aquesta àmplia perspectiva”, afegeix Jean Peña.

 

També són de gran ajuda els helicòpters per a obtenir informació viària en punts que no solen ser conflictius i no disposen de càmeres fixes, per exemple, però que a l'estiu o moments puntuals de l'any es poden convertir en llocs amb molta afluència, com la costa. Finalment, exerceixen un important paper en les operacions especials, com a sortides de vacances o esdeveniments massius, on hi ha grans desplaçaments. “Aconsegueix una mitjana de 150 km/h gairebé en línia recta, això ens permet cobrir Catalunya fàcilment”, diu el responsable de Trànsit.

 


Gravacions des de l'aire

 

image1

Helicòpter d'Audax / Foto: Audax

 

Més enllà del contracte amb el Servei Català de Trànsit, Audax té avui dia altres quotes de negoci a través de la seva branca d'helicòpters. Bàsicament en l'àmbit del producte audiovisual i els rodatges: 'shootings', anuncis, pel·lícules...fa poc vam gravar un anunci de cotxes Red Bull a Montmeló, per exemple', diu el CEO d'Audax. Són, sobretot, productores de publicitat i vídeos corporatius, com és el cas dels grans operadors de vaixells. 'Els anuncis de grans creuers s'acostumen a fer des de Barcelona. També fa no gaire que vam gravar el vaixell més gran del món fent travessia fins a Mallorca'.

 

Tot i això, José Elías admet que el sector dels helicòpters no és gaire rentable perquè és molt costós. I és per això que hi ha poca competència. Una hora de vol, exemplifica, puja a 1.300 euros, sense comptar pilot. Cada aparell biturbina costa uns tres milions d'euros, ben bé, i tenen una vida limitada de 12 anys, de forma quasi independent al seu ús. I a això se li ha de sumar el manteniment, que és més car a mesura que l'aparell envelleix.

 

De fet, Elías confesa que Audax, que en un 80% està dedicat al sector energètic, es va llançar al món dels helicòpters per pura afició seva. 'Quan entres al meu despatx i veus l'hèlix de decoració, ho entens. Va sortir l'oportunitat de comprar aquesta empresa i ho vaig fer, però no traiem molt benefici'. De moment, diu, no tenen intenció d'aventurar-se gaire més i la idea és mantenir el que tenen, que ja funciona bé.

EDUCACIÓ

24/04/19

escape-room-badalona

Les biblioteques de Badalona es transformen en 'escape rooms'

Biblioteques i Fura dels Baus impulsen un projecte per apropar la lectura i els llibres als joves a través de les noves tecnologies i l'entreteniment
Llegir l'article complet
CULTURES

23/04/19

quinze-aniversari-saltamarti

“El negoci digital va contra la nostra manera d’entendre la vida i la societat”

Saltamartí celebra els quinze anys amb optimisme, perquè “les llibreries som necessàries”, malgrat que a Badalona “falten polítiques en suport del llibre i la lectura”
Llegir l'article complet
CULTURES

23/04/19

image1

L'Independent celebra Sant Jordi

Celebrem la diada de Sant Jordi apostant pel periodisme compromès i de proximitat i amb els autors i autores locals
Llegir l'article complet
OCUPACIÓ

23/04/19

image1

Deu anys amb el finançament congelat

La Fundació Badalona Capaç reclama que les administracions moguin fitxa per garantir la continuïtat dels Centres Especials de Treball
Llegir l'article complet