ECONOMIA SOCIAL


Aixecar-se del fang per prendre la iniciativa


Tres membres de la Plataforma d'Afectats per la Crisi posen en marxa la cooperativa de missatgeria amBICI, que pretén consolidar-se a la ciutat amb una aposta per la sostenibilitat i el comerç de proximitat


ambici
 Els tres socis fundadors de la cooperativa / Foto: amBICI


Benjamín Recacha García - 04/02/19         

twitter share   facebook share

La masia de Can Bofí Vell, entre Sant Crist de Can Cabanyes i Montigalà, va ser durant molt temps, el que va passar abandonada, la casa encantada i el castell dels jocs de la canalla del barri. Ara, després d’anys d’obres de restauració, és un interessant recurs municipal que, entre d’altres, dóna cabuda a iniciatives empresarials sorgides de l’economia social, com és el cas de la cooperativa amBICI.

 

Els seus impulsors són tres membres de la Plataforma d’Afectats per la Crisi (PAC): Armonía Díaz, Jordi Català López i Manuel Moreno, que fa cosa d’un any van decidir associar-se per tirar endavant un projecte al qual estan dedicant tots els esforços per aconseguir que sigui el seu mitjà de vida.

 

“La lluita amb la PAC ens ha fet veure que organitzant-nos podem arribar on no arriba l’administració”, explica Armonía Díaz. “Cansats de buscar feina, sempre precària, vam pensar que havíem de fer alguna cosa. Van sorgir algunes idees, i ens vam acabar decidint per muntar una cooperativa de missatgeria amb bicicleta”.

 

L’espai de coworking a Can Bofí Vell els ha permès posar en marxa el negoci sense haver d’endeutar-se, però ara l’acompanyament per part de l’Institut Municipal de Promoció de l’Ocupació (IMPO) s’acaba, i hauran de buscar-se un local. Mentre ho explica, l’Armonía atèn la primera comanda del dia.

 

Un projecte que és més que un mitjà de vida

Ells tres són també els repartidors. Compten amb dos vehicles: un tricicle de càrrega i una bicicleta, però aviat n’adquiriran dos més per poder afrontar els reptes que s’estan plantejant. “Ens creiem aquest projecte. Malgrat que per ara no arribem a tenir un sou, som optimistes. Portem sis mesos repartint, en què hem anat consolidant clients i donant-nos a conèixer”.

 

L’Armonía recorda com va passar de tenir una situació més o menys estable, com tantes persones, amb una feina i una hipoteca, a quedar-se sense res. “Un dia perds la feina, no pots pagar la hipoteca i et fan fora de casa teva”.

 

AmBICI significa, doncs, l’oportunitat no només d’iniciar un nou camí sinó de demostrar que “es poden fer les coses d’una altra manera, organitzant-nos i creant llocs de treball dignes, amb respecte pel medi ambient i ajudant a revitalitzar el comerç de proximitat”, assenyala Díaz.

 

“Uneix-te a la xarxa amBICI per al comerç local” és un dels lemes amb què treballen per a una propera campanya de difusió. L’Armonía recorda els tretze anys que va treballar al mercat Torner, i mostra la seva preocupació per la situació en què es troben els mercats municipals. “Moriran si no es fa alguna cosa per modernitzar el seu funcionament i dinamitzar-los”. Ella té molt clar que l’aliança amb un model com el d’amBICI seria ideal.

 

És inevitable referir-nos a la competència amb les multinacionals de repartiment. Els famosos riders de Glovo i Deliveroo cada cop són més habituals pels carrers de les ciutats, també a Badalona. “És l’esclavisme 2.0”, sentencia. “Per guanyar-se la vida han d’estar disponibles les 24 hores. Molts dels repartidors no arriben a final de mes”, assegura.

 

En tot cas, “no podem competir amb aquestes multinacionals. Nosaltres no treballarem per sota de costos. El nostre és un altre model, amb uns valors diferents. Depèn de la consciència social dels clients apostar per la precarietat o per iniciatives que contribueixen a enriquir l’economia local”. Aquest és el valor amb què pretenen donar-se a conèixer i consolidar-se a la ciutat.

 

Ara bé, per aconseguir-ho també ajudaria la complicitat de l’administració local. “Cal pacificar el centre, restringir-hi el trànsit, apostar per un altre model de mobilitat urbana que permeti potenciar iniciatives com la nostra”, subratlla Armonía Díaz. Finalment, explica que porten un temps en conversa amb l’ajuntament per mirar d’establir una plataforma ciclologística a l’entorn del port, cosa que facilitaria molt el repartiment de les mercaderies. De moment, però, és un projecte embrionari.

 

Ex riders de les grans multinacionals creen una cooperativa de repartiment a Barcelona

Mentre arreu de l’estat plouen les demandes judicials sobre Glovo i Deliveroo per fer servir falsos autònoms, és a dir, treballadors per compte aliè als quals obliguen a fer-se autònoms per proporcionar-los feina, a Barcelona la Plataforma Riders x Derechos, constituïda per ex riders d’aquestes multinacionals, ha creat la cooperativa Mensakas. Es tracta d’un model semblant al d’amBICI, en què els treballadors són socis, tots tenen les mateixes condicions laborals, i els beneficis es reinverteixen en l’empresa.

 

Ja està operativa, i a partir del març comptarà amb una app pròpia per facilitar la tramitació de les comandes.

 

Entre les diferències respecte a ambBICI, hi ha que la cooperativa badalonina de moment no atèn peticions de particulars per a repartiment de menjar, un dels usos principals que fan els clients finals de Glovo i Deliveroo.

 

Aquests fan la comanda a través de l’app descarregada al mòbil i la multinacional selecciona el repartidor que l’atendrà.

 

Molt aviat això també es podrà fer amb Mensakas, amb la seguretat que qui faci el repartiment no estarà sotmès a una situació d’explotació laboral.

 

Armonía Díaz avança que entre les idees que estan estudiant a amBICI per implementar en els propers mesos hi ha un servei per a particulars ben peculiar: gestionar els tràmits davant l’administració de qui no ho pot fer per incompatibilitat d’horaris. 


ACTUALITAT

19/02/19

radar-tram-badalona

Trànsit comença a instal·lar el radar per tram a Badalona

La mesura, de la qual es parla des de fa mesos, es farà efectiva les properes setmanes, quan els aparells s'acabin de verificar
Llegir l'article complet
CONVIURE

18/02/19

cicle-debat-badalona

‘Qui pensa Badalona?’, reflexions entorn la ciutat que volem

L’Associació Cultural L’Independent de Badalona ha organitzat un cicle de debats per pensar i repensar temes de ciutat com l’habitatge, la mobilitat o el consum responsable
Llegir l'article complet
MOBILITAT

15/02/19

som-mobilitat

El primer vehicle elèctric de propietat compartida arribarà a l’abril a Badalona

La cooperativa Som Mobilitat ha aconseguit el finançament necessari per comprar un vehicle sostenible a la ciutat que es posa a disposició de les persones sòcies de l’entitat
Llegir l'article complet
CONVIURE

14/02/19

taxi-badalona

Taxis “liles” gratuïts contra la violència masclista

Uns dos-cents taxis de Badalona identificats amb un llaç lila s’adhereixen a una iniciativa per transportar gratis a dones que hagin patit qualsevol tipus de violència masclista o situacions de perill
Llegir l'article complet