EDUCACIó


Les famílies de 118 nens i nenes de Badalona sense plaça a l’escola pública s’organitzen per defensar els seus drets.


El dèficit afecta especialment els barris de Canyadó, Centre i Progrés i és una constant estructural a la ciutat, on es fan molts pisos, però no es construeixen paral·lelament centres escolars ni serveis públics.


un-nen-amb-un-cartell-en-la-protesta-de-2018-a-la-placa-de-la-vila-demanant-places-de-p3
 Un nen amb un cartell en la protesta de 2018 a la plaça de la Vila demanant places de P3


Tomeu Ferrer - 14/05/22         

twitter share   facebook share

Les famílies de 118 nens i nenes de Badalona que volen inscriure els seus fills i filles a l’escola pública han decidit organitzar-se davant la dificultat per obtenir plaça. Per això han iniciat un procés de mobilització. Però, el mateix problema es dona en l’ensenyament secundari i, pares i mares de nenes i nens de les dues franges de la formació han decidit treballar plegats.

 

'Just fa uns dies vam voler fer la inscripció a l’ensenyament públic per als nostres fills que haurien de fer P3, vam trucar a l’Oficina Municipal d’Escolarització i la resposta que vam assolir va ser que no hi ha prou places per tots els sol·licitants. Per això ens van suggerir que duguéssim els nens a l’escola privada o a la concertada', explica Rafael Segovia. Fins i tot, aquest pare afirma que els van manifestar que si no volien dur els nens i nenes a les escoles privades o concertades, que no calia que les escolaritzessin perquè l’ensenyament en l’etapa inicial no és obligatori.

 

La qüestió afecta especialment als barris de Centre i Progrés i també a Casagemes i a Riera Canyadó, segons han constatat les famílies. I, precisament a la banda del centre de la ciutat és on hi ha una concentració més gran d’escoles concertades i privades.

 

La sensació de les mares i els pares és que han topat amb una de les dificultats endèmiques de la ciutat: la falta de places per a l’educació pública. Això després que en la transició es fes, des de l’ajuntament, un grandíssim esforç per afrontar aquest dèficit. Ara, es constata que els temps han canviat i l’administració local ha afluixat en la necessària tensió en favor de l’escola de qualitat a la qual tinguin accés totes les veïnes i tots els veïns, independentment de la seva situació econòmica.

 

La manca de previsió no és flor d’un dia. A Badalona es posen en marxa grans promocions immobiliàries, com els pisos situats al canal del Gorg, sense que paral·lelament es pensi que les famílies que hi aniran a viure necessitaran escola. I situacions com aquesta es repeteixen a Riera Canyadó o a la mateixa plaça Pompeu Fabra, amb promocions immobiliàries en marxa, sense projectes d’escola pública paral·lels.

 

Les famílies mobilitzades s’han posat en contacte amb la Federació d’Associacions de Mares i Pares d’Alumnes de la ciutat, (FAMPAS), i amb les Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya, (AFFAC) i també amb les famílies que l’any 2018 van tirar endavant a Badalona una mobilització per assegurar la plaça pública per als seus fills i filles.

Una primera tasca del grup de mares i pares és iniciar una ronda de contactes amb els grups municipals amb presència a l’Ajuntament de Badalona per fer-los-hi conèixer la situació. En l’àmbit de govern, s’ha demanat reunió amb la regidora d’ensenyament: Aïda Llauradó, al regidor del districte: David Torrents i també a l’alcalde de la ciutat, Rubén Guijarro. A més, es gestionen reunions amb els serveis territorials d’Ensenyament, FAMPAS i AFFAC, i amb els sindicats.

El temor que tenen mares i pares és que la situació de manca de places públiques s’allargui en el temps. En aquest sentit, argumenten que l’Escola Ventós Mir té pendent la construcció del seu nou immoble i que aquest procés pot durar fins a tres anys, i que es mantenen situacions difícils d’explicar com la de l’Escola Badalona Port, que fa la seva tasca en barracots i en un lloc amb una gran intensitat de trànsit rodat, que perjudica la tasca formativa i posa en qüestió la seguretat de tota la comunitat educativa.

En les reunions que han mantingut pares i mares del col·lectiu, s’ha decidit que les gestions a fer s’acompanyaran de mobilitzacions al carrer que mostrin el problema al conjunt de la ciutadania de Badalona. Es preparen encartellades i accions sorpresa, que es perfilaran en una reunió a finals de maig. També s’ha creat un perfil a twitter amb el nom: @senseplaçabdn amb el qual pensen fer arribar les seves accions i opinions.

 


ACTUALITAT

28/05/25

cotxes-patrulla-de-la-guardia-urbana-de-badalona-foto-ajuntament-de-badalona

Una plaça amb polèmica: tensions i sospites en el concurs per liderar la Guàrdia Urbana de Badalona

Cinc dels sis aspirants al càrrec d'Intendent de la Guàrdia Urbana han demanat que se suspengui el concurs per què vulnera diversos principis fonamentals com la publicitat, la transparència i la igualtat. d’oportunitats
Llegir l'article complet
ACTUALITAT

27/05/25

protesta-afectats-per-la-crisi-de-l-habitatge-foto-arxiu

Badalona Acull mostra satisfacció per la visita a la ciutat de la Comissió del Parlament Europeu sobre la crisi de l’habitatge.

Per la seva banda, els Comuns consideren que els europarlamentaris havien de visitar el Prat i que passant per Badalona renten 'la cara al racista Albiol' .
Llegir l'article complet
ACTUALITAT

23/05/25

prova-de-tecnificacio-del-club-d-atletisme-badalona-foto-cap

Neix a Badalona una nova entitat esportiva: el Club Atletisme Badalona (CAB)

L'organització agrupa atletes de reconeguda trajectòria, i també entrenadors i monitors.
Llegir l'article complet
ACTUALITAT

22/05/25

ruben-guijarro-quan-era-alcalde-de-badalona-foto-independent-de-badalona

Guijarro defensa en el seu judici que com a regidor de territori no intervenia en aspectes jurídics, tècnics o administratius

La primera jornada de la causa que afecta l’exalcalde de Badalona, Rubén Guijarro, va tenir elements que recorden l’anterior judici que va afectar l’actual batlle, Xavier Garcia Albiol.
Llegir l'article complet