Tomeu Ferrer - 20/01/23
Els impulsors de la campanya Transformem l’Autopista van retreure l’equip de govern de l’Ajuntament de Badalona que, després de ser rebuts fa més un any per l’alcalde, Rubén Guijarro, aquest no hagi complert el compromís de crear un grup de treball per estudiar la reconversió de la via de comunicació en un bulevard ciutadà que desfaci la fragmentació que la carretera produeix a la ciutat. També van reclamar a la Comissió de Territori del Parlament de Catalunya que respongui a la petició del col·lectiu de ser escoltat respecte a la transformació de la via ràpida que travessa la ciutat.
El retret el van fer en el transcurs d’una xerrada de la doctora Núria Pericas, pediatra i membre del grup de salut mediambiental de la Societat Catalana de Pediatria, feta a l’Escola Montigalà. La intervenció duia el títol: Infants i contaminació: com afecta la C-31 a la seva salut.
Pericas va desvelar que les partícules ultrafines, és a dir, les partícules suspeses en l’aire que tenen menys de 0,1 microns de diàmetre i que es consideren les més perilloses perquè a causa de la seva petitesa es poden absorbir fàcilment amb la respiració i passar al corrent sanguini, afecten especialment els més menuts a causa de dos efectes concatenats: tenen per la seva joventut més temps de contaminar-se i també n’absorbeixen més a causa de la seva reduïda estatura.
La doctora va recordar un estudi d’IS Global de Barcelona en el qual s’afirma que els menors d’escoles situades en zones amb molt trànsit mostren un menor desenvolupament cognitiu i conductual de fins a dos mesos.
La contaminació castiga els més menuts
També va destacar Pericas el fet que el soroll ambiental causat pel tràfic rodat té efectes negatius en el son dels més petits i, per tant, suposa un descens de la capacitat d'aprenentatge dels alumnes i té també repercussions negatives en el sistema cardiovascular. Sobre el soroll va indica que quan se superen els 65 decibels és percebut per les nenes i nens com una amenaça potencials i, el soroll ambiental de les nostres ciutats se situa entre els 60 i els 70 decibels. Tot plegat suposa un descens de l’atenció dels menuts a les urnes i una fatiga atencional que pot afectar aspectes com un retardament en la lectura i ocasionar trastorns d’hiperactivitat.
Com a recomanacions es van esmentar crear camins escolars que evitin els llocs amb més trànsit, evitar l’exercici a l’aire lliure durant episodis de contaminació aguda i aplicar un bon aïllament a les aules.
La doctora va esmentar efectes de la contaminació en l’aparició de càncers i malalties com l’asma, però va lamentar que no hi ha estudis específics d’aquests problemes per a menors.
A l’acte hi havia la regidora d’Educació, Aïda Llauradó, que va considerar que la situació de l’Autopista C-31 és un problema que cal abordar amb urgència, per facilitar la transició cap a la creació d’una gran artèria urbana, perquè el problema de la proliferació de tràfic té efectes negatius en la salut de les persones.
Anunci de 500 milions sense concretar
Llauradó va esmentar el pla anunciat per l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) en el sentit que s’invertiran fins a 500 milions a la zona del Besòs. El document, segons va dir, no incorpora el finançament necessari. També va esmentar que conté errors com considerar com a obra necessària l'adequació dels passos subterranis, quan és clar que hi ha ponts sota l’autopista però no passos subterranis. Una altra mesura esmentada en el pla va ser la ubicació de pantalles que limitin el soroll que arriba a moltes llars de Badalona i Sant Adrià entorn de l’autopista.
Un altre aspecte esmentat per la regidora va ser la necessitat d’aplegar diverses escoles en els projectes de camins escolars. En aquest sentit, va parlar de l’escola Bufalà que podria sumar-se amb l’escola Les Ciències del mateix barri i així unificar mesures.
Anna Maria Lara, regidora de cultura, va posar sobre la taula altres aspectes que podrien contribuir a reduir la contaminació de l’autopista, com la implantació de la Zona de Baixes Emissions de Badalona que farà reduir la velocitat mitjana en el tram que s’unirà amb la Gran Via de Barcelona.
Els assistents van reclamar mesures com el reforçament del transport públic que eviti l’ús abusiu del vehicle individual o l’increment dels viatges de rodalia que també tregui cotxes dels carrers i de l’autopista a Badalona.
27/01/23
La coordinadora veïnal del Baix Besòs creu que l’estratègia metropolitana que anuncia inversions de 500 milions és de moment un brindis al sol sense contingut