TEATRE I MÚSICA


Indigo blues i consciència feminista al marge esquerre del Besòs


El concert, celebrat a Santa Coloma de Gramenet lliga l'esperit reivindicatiu del blues amb la tradició de lluites socials de la ciutat i la consciència de classe dels seus veïns i veïnes


foto-del-concert-que-es-va-fer-a-la-ciba-de-santa-coloma-e-gramenet-foto-maria-lorenzo
 Foto del concert que es va fer a la Ciba de Santa Coloma e Gramenet foto: Maria Lorenzo


Màrius Alfambra - 09/02/23         

twitter share   facebook share

Dimarts, 7 de febrer va tenir lloc el concert d'Indigo Blues Blueswomen Project dins del Festival de Blues de Santa Coloma de Gramenet. Es tractava d’un dels plats forts del festival, que enguany celebra la seva desena edició amb més de deu concerts durant deu dies. Amb aquesta proposta gratuïta feta en l’equador del festival, Santako in Blues ha mostrat un cop més el seu compromís a l’hora de combinar músics internacionals amb artistes arrelades al territori.

 

Indigo Blues és un projecte musical liderat per la pianista Míriam Aparicio sorgit com un encàrrec de la Societat de Blues de Barcelona per actuar en el marc de les Jornades de Blues del passat novembre al Centre Cultural de Bellvitge. La proposta neix de la voluntat de reivindicar la poca presència de dones instrumentistes als escenaris i per visibilitzar aquelles que fa temps que s’han fet un lloc en una escena musical fortament masculinitzada. La gran acollida que va tenir per part de públic i crítica feia inevitable que aquest concert es tornés a repetir i què millor que la Ciba, un centre de recursos per a dones, per acollir aquest retrobament tan esperat.

 

Amb els primers compassos d’un blues shuffle instrumental amb el qual van començar el concert, Marta Urdiales va mostrar-se com l’exemple d’una bateria capaç de tocar “in the pocket”, una expressió que s’utilitza per a referir-se algú que té groove, bon tempo i està al servei de la música. El mateix es podria dir de Queralt Camps, que amb el walking bass del seu contrabaix portava tot el pes rítmic i harmònic de la banda. La consistència de la mà esquerra i el virtuosisme de la mà dreta de la pianista Miriam Aparicio completaven una secció rítmica de somni.

 

Després dels dos primers temes de jam on es va començar a mostrar el potencial de les solistes va aparèixer en escena la gran veu de Ster Wax que va pujar la temperatura de l’ambient tot interpretant amb la seva veu trencada i visceral una balada blues colpidora i un rock and roll feminista amb una tornada que proclamava: “I’m a woman, I'm special and I'm free” (soc una dona, soc especial i soc lliure). A continuació un obstinat rítmic de piano donava pas a un tema de rhythm and blues molt elegant anomenat It Hurts to Be in Love, un duet vocal que Ster Wax i Sweet Marta van cantar perfectament harmonitzades. Totes i cadascuna van tenir el seu moment de protagonisme i Sweet Marta va optar per un tema clàssic de Little Walter, un dels harmonicistes que van desenvolupar la tècnica d’aquest instrument i van adaptar-lo al llenguatge del blues. Tot i que l’harmònica de Sweet Marta va estar present durant tot el concert va ser en aquest tema que va lluir més i on va desplegar tot el seu repertori de vibratos, bendings i licks aguts que despertaven crits d’entusiasme en el públic. No hi ha dubte que la veu i l’harmònica de Sweet Marta tenen un llarg recorregut per endavant ple d’èxits més enllà de la península.

 

Tot seguit Memi Sillah va irrompre amb la seva veu única. La cantant i trompetista d’Arenys de Munt va retre homenatge a Bessie Smith interpretant Nobody Knows You When You’re Down and Out, un dels temes més coneguts de l’Emperadriu del Blues que parla de la gent que desapareix quan estàs en hores baixes. La trompeta va brillar en un sol calmat, líric i elegant que deixava intuir una forta influència del jazz en el seu estil. La seva experiència com a frontwoman en multitud de projectes de l’escena catalana fan pensar en un futur més que prometedor per a aquesta artista maresmenca d’origen afrodescendent.

 

En més d’una ocasió es van sentir queixes i bromes del públic pel fet que no hi havia barra. És força comprensible tenint en compte que l’hàbitat natural dels concerts de blues són petits bars musicals a altes hores de la nit. Però la veu de Ster Wax va retornar per conduir al públic cap al clímax de la nit. Les lamentacions per la manca de begudes alcohòliques van desaparèixer quan Wax va encarar la recta final del concert amb versions de dives del rhythm and blues i soul com Esther Philips i Aretha Franklin. La seva veu felina cantant I Never Loved a Man (The Way I Love You) de la reina del soul va deixar clar que ja mai més una dona s’ha de deixar sotmetre a la voluntat d’un home.

 

Un cop finalitzat el concert, responent als crits del públic, les sis blueswomen van tornar a pujar a l’escenari per acabar d’arrodonir un vespre per recordar. Els acords inconfusibles de la introducció de I Wish I Knew How It Would Be to Be Free van començar a sonar i probablement més d’una espectadora va pensar que no hi havia millor bis per concloure un concert d’aquestes característiques. El tema de Nina Simone feia saltar les llàgrimes tant pel missatge de la lletra com per l’homenatge a una cantant i pianista afroamericana que representa a la perfecció la figura de dona amb caràcter, digna i lluitadora que es fa respectar. Cadascuna de les quatre veus del projecte Índigo Blues va cantar una estrofa tot creant un moment de comunió final emocionant en el que totes compartien a través de la música el mateix anhel de llibertat.

 

En el llibre Blues Legacies and Black Feminism, Angela Davis va estudiar les lletres i interpretacions de cantants com Ma Rainey, Bessie Smith o Billie Holiday. A partir d’aquest estudi es va proposar analitzar la contribució de les pioneres del blues clàssic a l’hora de crear una consciència feminista. Segons Davis van esdevenir un model per a les dones treballadores, sexualment independents, autosuficients i creatives, que podia anar més enllà dels límits racials o de classe.

 

Un segle més tard, concerts com el d’aquest dimarts a la Ciba protagonitzat per sis dones amb un caràcter fort i un discurs emancipador mantenen viu el llegat d’empoderament femení de les cantants afroamericanes dels anys vint.

 

No és casualitat que un concert d’aquestes característiques hagi tingut lloc a Santa Coloma de Gramenet, una ciutat històricament treballadora amb una llarga tradició de lluites socials i una forta consciència de classe. El blues com a estil musical sorgit de les capes baixes de la societat representa a la perfecció aquest context i probablement per això gaudeix de tan bona acollida al marge esquerre del delta del Besòs.


ACTUALITAT

23/12/24

imatge-d-arxiu-d-un-ple-municipal-de-badalona-foto-ajuntament-de-badalona

Guanyem Badalona denúncia greus irregularitats del PP en la gestió de l’empresa pública Engestur

El partit de l’esquerra municipalista exigeix responsabilitats polítiques al partit conservador després del reconeixement extrajudicial de 262.000 euros de despesa feta entre 2012 i 2015 .
Llegir l'article complet
ACTUALITAT

20/12/24

placa-de-la-vila-foto-arxiu

La ‘sopa de pedres’ de Badalona tindrà com a element transversal accions en favor dels col·lectius defavorits de Badalona.

Diverses organitzacions i col·lectius socials s’apleguen a la plaça de la Vila per donar contingut social a les festes de nadal i cap d’any
Llegir l'article complet
ACTUALITAT

19/12/24

roda-de-premsa-de-la-campanya-contra-els-desnonaments-a-badalona-foto-tomeu-ferrer

L’AFA de l’Institut Baldomer Solà i el sindicat d’habitatge de Badalona es mobilitzen en favor de dues famílies desnonades.

Les dues entitats inicien una campanya de suport a les famílies més necessitades contra les expulsions dels seus domicilis i interpel·len les associacions educatives i populars de Badalona.
Llegir l'article complet
ACTUALITAT

18/12/24

vehicle-de-la-guardia-urbana-de-badalona-foto-arxiu

Nova denúncia per impagaments del sindicat de la Guàrdia Urbana (SIP-Fepol) a l’Ajuntament de Badalona

Reclamen encara els fons per canvis de vacances, dies especials de festivitat i serveis extraordinaris corresponents a l’estiu de 2022.
Llegir l'article complet