Javier Torres Jiménez - 08/06/18
Tirolines, rocòdroms, més zones amb vegetació, pistes esportives, taules de ping-pong. Són alguns dels elements que als nens i nenes de Badalona els hi agradaria trobar als parcs de prop de casa seva o de la seva escola. Una mirada que un procés de participació ha volgut recollir durant els darrers mesos, i que el Consell dels Infants ha canalitzat per fer arribar a l'Ajuntament amb l'objectiu que el Departament d'Espais Públics ho tingui en compte a l'hora de reformar zones de joc o fer-ne de noves.
La dinamització del procés ha estat en mans del Col·lectiu Punt 6, un grup d'arquitectes, sociòlogues i urbanistes especialitzades en donar una mirada de gènere, plural i de cooperació al disseny de les ciutats. Elles han estat les encarregades de guiar al Consell i, sobretot, a les sis escoles que han participat més directament en els tallers, una per a cada zona de joc que es podrà arreglar, en principi, aquest 2018.
Els alumnes de 5è de Primària de les escoles Mercè Rodoreda (parc del c. Escultor Clarà amb Pau Picasso), Assumpció (parc c. Sant Joan Evangelista), Les Ciències (parc plaça Can Segarra), Rafael Alberti (c. Guasch), Jungfrau (pl. Oriol Martorell i Pere de Tere (c. Lope de Vega amb Vidal i Barraquer) han estat les escollides per redefinir els parcs que tenen a prop als seus respectius barris. Els diferents grups, prop de 300 infants, van participar en observació i jocs de rol, on els nens i nens assumien el paper de persones d'edats i sexes diferents, per poder aportar mirades diferents de l'espai en qüestió.
“Quan els hi preguntes i veuen que et prens seriosament el que diuen, els infants es bolquen moltíssim. Que vegin que poden aportar i opinar des de tant petits és un empoderament molt important”, explica Sara Ortiz, sociòloga del Col·lectiu Punt 6. Elles han canalitzat totes les peticions i propostes de les classes i ho han transformat en criteris, també tècnics, perquè pugui ser viable quan arribi als despatxos. “Demanen espais amb interacció amb la natura, activitas i elements aptes per edats diferents, bancs, fonts, que tot estigui net i no trencat, que siguin zones accessibles”.
Un punt en el que han hagut d'incidir és en el de la importància de fer “xarxa entre diferents espais, però no replicar perquè no tot sigui el mateix”. És el cas de les pistes de futbol o bàsquet, diu Sara Ortiz, que de vegades monopolitzen les peticions. “Pot ser hi ha una a prop i el que s'ha de fet és instal·lar una altra cosa, però enfortir la xarxa i connexió entre les zones de joc”.
El pressupost per invertir en reforma i remodelació de parcs infantils aquest 2018 ascendeix a uns 600.000 euros, que es repartirà entre les sis zones proposades.
02/12/24
Les pancartes d’autobombo d’Albiol, l’inici d’un culte a la personalitat ‘a la badalonina’?