ACTUALITAT


La federació d’associacions veïnals de Badalona reclama participar en la prevenció i la seguretat ciutadana de la ciutat.


Les entitats ciutadanes denuncien que no se les escolten ni poden participar en el consell de prevenció i seguretat , com han reivindicat sense èxit des de fa dos anys.


actuacio-de-la-guardia-urbana-de-badalona-foto-ajuntament-de-badalona
 Actuació de la Guàrdia Urbana de Badalona foto: Ajuntament de Badalona


Redacció - 05/02/25         

twitter share   facebook share

Dues morts violentes esdevingudes a Badalona les últimes hores han sacsejat les tranquil·les aigües de l’opinió pública de la ciutat. Això passa, entre altres motius, perquè l’actual alcalde va fer de la seguretat ciutadana un cavall de batalla de la seva candidatura. A més a més, culpava l’anterior consistori d’aspectes com la crema de contenidors o qualsevol incident d’ordre públic.

 

L’entitat representativa dels veïns assegura, en un comunicat, que fa més de dos anys que demana per escrit participar en els organismes consultius. Des de fa més de dos anys, la FAVB ha sol·licitat repetidament, mitjançant instàncies per registre municipal, la convocatòria del Consell de Prevenció i Seguretat Ciutadana de Badalona, afirma.

 

Ningú, a hores d'ara està més legitimat a Badalona que la mateixa federació d'Associacions Veïnals de Badalona - FAVB - per manifestar que sense participació no hi ha democràcia i, per tant, no hi ha seguretat a la ciutat, diuen les associacions.

 

El 9 de març del 2021 passat es publicava al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona i el dia 15 de març del mateix any al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya l'aprovació inicial del reglament del consell de prevenció i seguretat de Badalona. Aquesta norma, entre altres coses, regula la participació ciutadana en aquests temes.

 

Concretament, l'article 5 del reglament del Consell estableix, afirma la FAVB, que aquest es reunirà almenys una vegada a l'any i de manera extraordinària les que siguin necessàries. Tot i això, els anys 2023 i 2024 no s'ha convocat. Tots dos anys, la federació ho ha sol·licitat i reclamat mitjançant instàncies enregistrades oficialment, a més de reunions amb grups polítics i amb el mateix equip de govern (el d'abans i d'ara) sempre sense l'èxit esperat.

 

Aquesta federació veïnal desconeix quin és avui dia el Pla de Seguretat Local i per descomptat no ha pogut participar en el seu desenvolupament, afirma el comunicat.

 

La federació ha estat silenciant les declaracions públiques dels uns i dels altres respecte a la seguretat ciutadans a Badalona per evitar jocs partidistes que puguin utilitzar el tema com a element de crítica cap a l'adversari polític. 'Creiem que (l’assumpte) és un element per millorar la seguretat a la ciutat, que és del que es tracta'.

 

Ja advertim, que la situació era i és insostenible i que no té demora, per la qual cosa continuarem reclamant de manera pública fins a la convocatòria de l'òrgan de participació, assegura la FAVB.

 

Hem de parlar de civisme, de convivència, de prevenció i de seguretat als nostres barris i tal com diu la Llei 4/2003 de 7 d'abril 'La seguretat, va molt més enllà d’un enfocament únic i es concep com un servei públic que integra múltiples àmbits d’actuació (policia, protecció civil, via pública, sanitat, assistència social, medi ambient, civisme, etc.) i que s’ha d’organitzar en funció dels requeriments dels seus destinataris, els ciutadans'.

 

Per tant, la participació ciutadana en el sistema de seguretat local és una necessitat, i implica l’establiment de diversos canals de comunicació, col·laboració i coordinació entre la ciutadania i les administracions i els cossos, serveis i òrgans responsables de la seguretat pública Entre aquests canals, destaquen de manera particular dos:

 

- La Junta Local de Seguretat, com a òrgan responsable de la direcció i coordinació del sistema de seguretat local, a la que podran ser convocats persones o entitats representants de la ciutadania, quan així ho aconselli la naturalesa dels assumptes a tractar i, com a mínim una vegada a l’any, per analitzar l’estat de la seguretat pública al municipi.

 

- El Pla Local de Seguretat, com a eina de diagnosi i planificació d’actuacions en els diferents àmbits de la seguretat pública, en l’elaboració, seguiment i avaluació del qual també hauran de participar representants de la ciutadania'.

 

Concretament, l’article 9 de l’esmentada llei d’Ordenació del sistema de seguretat pública de Catalunya, assenyala que “poden ser convidats a participar en la Junta Local de Seguretat, amb veu, però sense vot, les associacions i les entitats veïnals i ciutadanes del municipi, en el cas que puguin ser afectades pels assumptes a tractar” i que “una de les sessions anuals de la Junta ha de ser plenària i han de ser convidades les persones i entitats abans esmentades, amb la finalitat de conèixer el pla de seguretat local i debatre la situació general de la seguretat al municipi”.

 


ACTUALITAT

03/02/25

presentacio-del-festival-li-chang-a-badalona-foto-ajuntament-de-badalona

El Memorial Li-Chang de Badalona transcendirà la màgia incloent altres disciplines com la dansa, l’espiritisme, el teatre operístic i la música.

El certamen que va començar l’1 de febrer i se celebrarà fins al 2 de març acollirà mag i magues d’àmbits locals i internacionals.
Llegir l'article complet
ACTUALITAT

31/01/25

manifestacio-contra-les-guerres-foto-catalunyaplural

Tres partits d’esquerres de Badalona insten l’ajuntament a reclamar l’abolició d’armes nuclears

La campanya forma part d’un moviment més ampli que a l’Estat espanyol ja supera el centenar de poblacions, entre les quals hi ha Barcelona, Girona, A Corunya, Cadis i Sevilla entre altres.
Llegir l'article complet
ACTUALITAT

30/01/25

cartell-de-les-activitats-organitzades-per-la-comunalitat-bdn-sud

La Comunalitat BDN.sud organitza un cicle de xerrades sobre drets socials i habitatge

La primera de les xerrades té com a títol: «El dret als subministraments i l’estalvi energètic , comptadors socials i bo social» es farà el 31 de gener a les 22 hores i anirà a càrrec de l’Aliança contra la Pobresa Energètica (APE).
Llegir l'article complet
ACTUALITAT

28/01/25

els-interprets-de-llenguatge-de-signes-han-declarat-vaga-foto-arxiu

L'educació inclusiva en perill: els intèrprets de llengua de signes en vaga

El col·lectiu denuncia la precarietat que pateixen i la falta de reconeixement del seu paper com a facilitadors de la comunicació.
Llegir l'article complet