EDUCACIÓ


FAMPAS Badalona presenta un document al govern municipal per iniciar una estratègia educativa conjunta


Sota el lema “Si queda un infant enrere, la ciutat queda enrere”, la federació analitza la realitat actual dels infants a la ciutat i proposa estratègies en matèria educativa


fampas-badalona-aula-buida
 Aula buida (Foto: FAMPAS)


Olaya Marín - 17/04/20         

twitter share   facebook share

Els centres educatius estan tancats des del passat 13 de març a causa de la crisi sanitària del Covid-19. Des de llavors, infants i joves han vist com ha canviat el seu dia a dia. Davant la manca d’una estratègia clara per fer front la realitat educativa actual, la Federació de Famílies d’Alumnes de Badalona (FAMPAS) ha presentat un document al govern municipal amb el lema “Si queda un infant enrere, la ciutat queda enrere”. 

 

FAMPAS ha fet una anàlisi de la situació actual i ha proposat estratègies per enfrontar els mesos que queden d’activitat acadèmica, l’estiu i el nou curs acadèmic que s’iniciarà al setembre. Denuncien que la bretxa digital pot arribar a aprofundir en les desigualtats de base i demanen que l’alumnat tingui les mateixes condicions que la resta per poder continuar el curs. 

 

Badalona és una ciutat amb un alt grau d’exclusió social. Segons dades de l’informe FOESSA 2019, la ciutat té una taxa d’exclusió del 21’5%. És per aquesta raó que des de FAMPAS es demana que hi hagi una reacció immediata per evitar que la situació s’agreugi. “Dependrà el grau de reversibilitat de l’increment en la bretxa afegida a la ja preexistent i el seu impacte en aquesta generació Covid19”, confirmen al document. 

 

Així mateix, demanen que les accions que s’implementin en aquesta línia surtin d’un projecte dissenyat per a tota la ciutat amb implementació territorial i que es desenvolupi en xarxa “Cal fer un esforç de coordinació, d’obrir el focus i de posar sobre la taula el màxim de recursos i energies amb independència de competències i partidismes”, concreten des de FAMPAS. 

 

Des que es va iniciar el confinament, entitats de la ciutat com la Fundació Salut Alta també denuncien que la situació actual està agreujant la desigualtat i l’exclusió social a Badalona. “El perill, en aquest cas, no és el virus. És una situació social que ja hi era abans de la crisi, i que el confinament ha agreujat i ‘contagiat’ a més famílies. Es mostra amb tota la seva cruesa la fragilitat en què viuen moltes persones a la ciutat, especialment en alguns barris, i que impacta directament en molts infants i adolescents”, explica la directora Maria Nadeu en un article d’opinió publicat a L’Independent de Badalona.

 

És per aquesta raó, que la Fundació Salut Alta ha iniciat la campanya #penjantdunfil. Es pretén recaptar nou mil euros per a 120 nens i nenes que es troben en situacions d’alta vulnerabilitat. Amb la quantitat que aconsegueixin faran una inversió tecnològica per tal d'oferir als infants un acompanyament online, individualitzat i especialitzat. 

 

El curs acabarà al juny

Des del Ministeri d’Educació s’han mostrat partidaris que l’alumnat no repeteixi curs, tot i que poden haver-hi excepcions. Tot i això, descarten que hi hagi un aprovat general perquè seria “una mesura injusta”. “No hi ha aprovat general, establim unes mesures d’avaluació contínues i el tercer trimestre ha de ser computat de manera positiva, no podrà servir de negativa a ningú”, va explicar la ministra d’Educació, Isabel Celaá, a una roda de premsa. 

 

D’altra banda, el conseller d’Educació, Josep Bargalló, va explicar a una entrevista de TV3 que ja es treballava amb aquesta previsió i que continuaran els tradicionals casals d’estiu. Ha remarcat que enguany es faran amb més contingut formatiu, amb més places i amb més beques. 

 

Tot i que el document de FAMPAS va ser publicat abans que aquestes mesures fossin públiques, demanen que durant aquest tercer trimestre es prioritzi l’educació emocional per davant de la curricular i l’acumulació de coneixements, ja que molts d’aquests alumnes estan vivint situacions extraordinàries. “El contacte ha de ser per acompanyar, no per avaluar de manera curricular quan s’estan vivint situacions complexes d’empobriment, pèrdua de familiars, tensió o confinament”, expliquen.

 

Pel que fa a l’estiu, demanen que es faci una anàlisi de com serà el període vacacional per a les famílies. Proposen oferir patis oberts, casals als centres educatius amb ofertes de menjar i activitats de lleure o oferta de colònies en xarxa. A més, demanen que es faci un programa de suport per a les empreses que ofereixen activitats extraescolars i serveis a centres educatius. També proposen que es mantinguin recursos com les beques menjador o la targeta moneder, que es faci un reforç curricular i es doni suport al col·lectiu artístic.  

 

De cara al curs vinent, FAMPAS demana que es reforcin els canals comunicatius per si hi ha possibles modificacions en el calendari i en els processos administratius. També proposen que es faci un pla pilot de confinament i s’implementin habilitats i eines digitals en l’entorn familiar. 





CONVIURE

24/05/20

centre-diurn-folre

404 persones sense llar dormen en centres d'acollida, habitacions de relloguer o espais considerats d'infrahabitatge a Badalona

La Taula Sense Llar de Badalona no ha pogut fer aquest any el recompte de persones sense llar als carrers a causa del Covid-19, però n'ha comptabilitat el nombre de persones que dormen actualment a diferents espais de la ciutat
Llegir l'article complet
ACTUALITAT

19/05/20

escoles-publiques-badalona

Últims dies per fer la preinscripció escolar a Badalona

Fampas ha publicat una guia per facilitar els tràmits a les famílies
Llegir l'article complet
ACTUALITAT

12/05/20

xavier-garcia-albiol-partit-popular

Xavier García Albiol torna a ocupar l’alcaldia de Badalona

No s'ha consolidat cap acord entre les forces d'esquerra
Llegir l'article complet
CULTURES

10/05/20

badalona-balla

El Muba publica una cançó amb motiu de les Festes de Maig 2020

Grava't ballant la cançó i guanya dos mesos de classes al Muba!
Llegir l'article complet