MEDI AMBIENT


'Transformar la C31 en un bulevard ciutadà i verd unirà Badalona i millorarà la salut de veïnes i veïns'


Mercè Cabrera, activista de ‘Transformem l’Autopista’, creu que capgirar l’ús de l’espai ocupat per l’autopista ajudarà a refer la ciutat i a lluitar localment i efectiva contra el canvi climàtic


merce-cabrera-just-abans-de-l-entrevista-foto-tomeu-ferrer
 Mercè Cabrera, just abans de l'entrevista foto: Tomeu Ferrer


Tomeu Ferrer - 26/09/21         

twitter share   facebook share

Transformem l’Autopista és un moviment cívic nascut des de la base. El seu objectiu és ambiciós. Pretén recuperar per a Badalona l’espai ocupat per la C-31. Segons impulsors de la iniciativa els efectes per a la ciutat de tenir una via ràpida han estat molt més nocius que positius. I es tracta de revertir aquesta situació.

 

Parlem amb Mercè Cabrera, portaveu del col·lectiu. Ho fem relaxadament asseguts a un cafè al centre de Badalona, en una entitat de la qual s’havia anunciat el tancament i la ciutadania va salvar.

 

T. Ferrer. D’on surt el vostre moviment?

 

M.C. Els orígens cal buscar-los en la plataforma Salvem el Turó de l’Enric. Aquesta lluita la vam lliurar persones sensibilitzades amb el medi ambient. El resultat, després d’anys de dures lluites, va ser la victòria, perquè finalment el paratge s’ha preservat, no només per la gent de la zona sinó per a tota la ciutat. Cal dir que persones amb altres procedències s’han afegit, totes de manera individual.

 

T. Ferrer. I després d’aconseguir preservar el paratge natural us plantegeu recuperar per a la ciutat tot l’espai que ara ocupa l’autopista al seu pas per Sant Adrià i també per Badalona?

 

M.C. Des del nostre punt de vista, si no hi hagués l’autopista, que és una veritable ganivetada a la ciutat, el Torrent de la Font seria la continuïtat natural de Ca l’Arnús. Tot plegat seria un important pulmó verd per a Badalona, i aquest és només un exemple.

 

T. Ferrer. Pel que hem pogut llegir i escoltar de la vostra posició, vosaltres no limiteu els efectes de fer desaparèixer l’autopista a l’àmbit merament urbanístic, sinó que ho plantegeu d’una manera més àmplia?

 

M.C. Efectivament, per això en diem Transformem l’Autopista. No es tracta només d’assolir objectius dels quals ja s’havia parlat, com soterrar la via ràpida, perquè, en la nostra opinió, això suposaria només amagar la contaminació, i el que volem és un canvi des de l’arrel, més profund. Per això en els debats inicials ens vam plantejar que recuperar per a la ciutat l’espai de l’autopista havia de suposar una aportació a la lluita global contra el canvi climàtic, perquè creiem que en la situació actual no es pot només parlar, sinó que s’han de fer coses concretes.

 

T. Ferrer. En la vostra anàlisi parleu de l’autopista com una veritable separadora de la ciutat. Afirmeu que talla, interromp, uns 50 carrers a una banda i l’altra.

 

M.C. Efectivament, però el que és més important és que separa en dues parts els barris de Badalona. Molta gent dels barris del nord diuen habitualment: ‘baixo a Badalona’, quan van al centre. Això s’ha de cosir per fer de la ciutat una veritable comunitat.

 

T. Ferrer. Vosaltres fins i tot parleu de l’efecte nociu que per a la salut té la persistència durant decennis de l’autopista, amb una afluència creixent de tràfic.

 

M.C. Tenim clar que la contaminació de l’autopista empitjora la salut de les persones, i ho fa més a les que viuen més a prop. Hi ha estudis que afirmen que la contaminació produeix malalties, causa morts prematures i fins i tot pot contribuir a la violència domèstica...

 

 

 


T. Ferrer. Una curiositat, per què surt ara el vostre moviment?

 

M.C. Ja he dit que després de la victòria aconseguida amb la lluita del Turó de l’Enric, pensàvem que s’havien de fer més coses. Però també, durant la pandèmia vam veure l’efecte positiu que només durant un curt període de temps va tenir l’apaivagament del trànsit i la recuperació que la natura feia dels espais que li havíem arrabassat.

 

T. Ferrer. Una cosa que crida l’atenció és la magnitud de l’espai que quedaria per a ús públic si l’autopista es pogués transformar per a ús ciutadà?

 

M.C. S’ha avaluat que es recuperarien per a la ciutat uns 200.000 metres quadrats, que nosaltres voldríem que conformessin una espècie de bulevard que contribuís a relligar, a cosir, els barris que ara se senten separats. També hauria d’aportar més equipaments per a les veïnes i veïns, com passa a Barcelona amb les rondes. I idealment hauria d’incrementar l’espai verd especialment per aquells barris de Badalona que en són deficitaris.

 

T. Ferrer. Perdoneu, però amb la gratuïtat del tram nord de l’autopista C31 sembla que les intencions de les administracions no van en la línia de reduir el trànsit que passa per Badalona i Sant Adrià?

 

M.C. No, precisament, llegint el contingut del Pla d'Infraestructures de la Generalitat (PDI), s’ha vist que hi ha intenció d’incrementar els carrils de la C31, cosa que faria que hi hagués més trànsit i més contaminació que ara.

 

 

la-merce-cabrera-es-una-activista-especialment-preocupada-pel-medi-ambient-foto-tomeu-ferrer

T. Ferrer. La vostra proposta és clara, però se m’acut que us poden preguntar què plantegeu com a alternativa a l’actual C-31. Per on haurien de passar els cotxes que avui travessen Badalona?

 

M.C. Pensem que aquestes qüestions les han de resoldre els tècnics i les administracions. Hi ha possibilitats com ampliar la B20, perquè si es mira bé, la C-31 és una mena de pota afegida a la xarxa de vies ràpides. En tot cas han de ser les administracions, no només la municipal, les que han de proposar alternatives a la pacificació de la C-31 i la seva transformació en una gran via urbana. Badalona ja l’ha patit prou.

 

T. Ferrer. Permeti’m, quina estratègia penseu endegar, un cop fixats els objectius?

 

M.C. Nosaltres tenim diverses idees que anirem desenvolupant. Per una banda, ampliar i divulgar el projecte. Volem que es debati als barris, perquè tenim clar que és una cosa bona per a tots. També volem involucrar les entitats cíviques i també ho plantejarem als partits polítics. Un cop fet aquest primer pas, la idea és presentar-ho a les administracions i fer pressió ciutadana fins que s’aconsegueixi.

 

T. Ferrer. No temen que les administracions els diguin que és impossible?

 

M.C. Ja ens ho van dir en el cas del Turó de l’Enric. Era impossible, afirmaven. Ens havíem d’enfrontar amb un gegant com Mercadona i les administracions es van girar d’esquena. Ens va costar sis anys de mobilitzacions i de tasca de conscienciació fins que vam guanyar i ara el Turó s’ha preservat i tots els veïns en poden fer ús. Penso que administracions i polítics abusen una mica de dir que les coses són impossibles. Ja ho van dir aquí a Badalona quan a Pomar es reclamava transport públic. La gent va prendre la iniciativa, van arribar a segrestar autobusos, però ara el transport arriba a aquell i a la majoria dels barris. Per tant, sí que es podia fer!

 

T. Ferrer. A curt termini, quines són les tasques que us plantegeu tirar endavant?

 

M.C. A banda d’explicar el projecte a Badalona, amb reunions amb entitats i demanant també buscant la implicació dels partits polítics, volem informar més enllà de la nostra ciutat. Tenim programada una primera reunió amb Esquerra Republicana al Parlament i en una data que encara no s’ha concretat podríem fer una concentració a la plaça de la Vila, però això encara s’ha de decidir.

 

ACTUALITAT

26/10/21

representants-dels-partits-que-han-pactat-l-acord-de-govern-per-badalona

PSC, ERC, comuns i Junts per Catalunya arriben a un acord per governar Badalona

Guanyem per Badalona es queda fora del pacte, tot i que s’ha ofert per entrar-hi sense explicitar cap condició
Llegir l'article complet
ACTUALITAT

26/10/21

imatge-del-foc-al-vuite-pis-de-l-avinguda-del-maresme-152-al-barri-de-sant-roc-a-badalona-foto-c-sagues

Un incendi a un pis de l’avinguda del Maresme a Sant Roc a Badalona, causa la mort d’un home

La persona afectada s’hauria llençat des d’un vuitè pis presumiblement en veure les flames arribar al seu habitatge
Llegir l'article complet
ACTUALITAT

25/10/21

protesta-de-sindicats-policials-davant-del-barraco-situat-al-barri-de-sant-roc-foto-spf-fepol

Sfp-Fepol reitera la seva oposició a reobrir el mòdul policial a Sant Roc

El sindicat creu que els 100.000 euros que el govern del PP destina a l’equipament suposen un malbaratament de fons que haurien de dedicar-se a millorar altres instal·lacions policials
Llegir l'article complet
ACTUALITAT

23/10/21

pont-de-petroli-trencat

Onze mesures urgents que el nou equip de govern municipal de Badalona haurà d’afrontar a partir del 8 de novembre

Recuperar la imatge de la ciutat, reforçar els Serveis Socials, posar en marxa equipaments culturals aturats i resoldre contenciosos com Sant Pep o La Mobba són algunes de les ‘patates calentes’ que haurà d’entomar el nou executiu
Llegir l'article complet